שירות צבאי ב'מנעד הכשירות'

צעירים וצעירות בישראל חייבים בשירות צבאי, אלא אם הם מקיימים את אחד התנאים המקנים פטור גורף משירות. עד לפני מספר שנים, בעיות נפשיות רבות הקנו פטור משירות צבאי. בשנים האחרונות צה"ל החל להוציא את הפועל תוכנית לגיוס של מי שסובלים מקשיים נפשיים ורגשיים, תוך מתן אפשרות עבורם לשרת בצה"ל במסלול המותאם להם באופן מלא ומכונה 'מנעד הכשירות'.

במאמר הבא נציג את המאפיינים העיקריים של התוכנית ונסביר לכם מהי ההתנהלות הנכונה ביחס אליה עבור האוכלוסיות הרלוונטיות.

על תוכנית 'מנעד הכשירות'

הטירונות, הפעלת הנשק, המרחק מהבית, הלינה במקום זר, פקודות, זמנים, שמירות, תורנויות, חוסר יכולת לבחור את מקום השירות או את התפקיד ועוד, כל אלו הם מאפיינים של השירות הצבאי ובצד הערכים שהם טומנים בצידם, הם מביאים עמם אתגרים לא פשוטים. 

עבור אנשים המתמודדים עם קשיים נפשיים, מדובר לעיתים במשימה שהם לא מסוגלים לעמוד בה. 'מנעד הכשירות' היא תוכנית המיועדת למיועדים לשירות ביטחון (מלש"בים) אשר הוגדר עבורם פרופיל 45, עם סעיף נפשי-רגשי. אם הם מעוניינים להתגייס לצבא ועומדים בכמה דרישות בסיסיות, עומדת עבורם האפשרות לקחת חלק בתוכנית מותאמת עבורם ולבצע שירות צבאי מלא.

הגיוס במסגרת 'מנעד הכשירות' מתבצע, ככלל, לקראת סוף שנתון הגיוס, כלומר סביב חודש מאי כל שנה.

במסגרת התהליך ייערך עם המלש"ב ראיון אישי, כחודש לפני מועד הגיוס שלו, בו יוחלט על הבסיס בו ישרת וראיון נוסף בו ייקבעו התפקיד והמקצוע שלו במהלך השירות הצבאי, תוך התחשבות מירבית בצרכים וברצונות של המתגייס. מדובר בתפקידים שההכשרה אליהם נעשית במסגרת היחידה, ולא כאלה הדורשים קורס ייעודי בצבא או מחוצה לו.

המסלול הייעודי של 'מנעד הכשירות' מתחיל עם טירונות 01, הנמשכת עשרה ימים בלבד, במהלכם הטירונים לנים בביתם. בנוסף, הטירונות אינה כוללת הסמכות על נשק. הטירונות מתקיימת בבסיס 'ניצנים' (הסמוך לאשקלון) או במחנה 80 (הסמוך לחדרה), כאשר מיקום הטירונות נקבע לפי מקום המגורים של הטירון. 

לאחר מכן ישובצו החיילים בבסיסים ובתפקידים שהוגדרו עבורם. חשוב לציין שלא יהיה מדובר במתנדבים אלא בחיילים לכל דבר ועניין, המשרתים בהתאם למשך השירות המקובל לנשים או לגברים.

ללא נשק, עם ליווי אישי

מכיוון שמדובר באוכלוסיות רגישות, התוכנית מגדירה כמה תנאים ייחודיים. החיילים ישתבצו ביחידה הקרובה באופן יחסי למקום המגורים שלהם. החיילים במסגרת התוכנית פטורים מנשיאת נשק, עקב החשש האפשרי מפגיעה שלהם בעצמם או בסביבה כתוצאה מהקשיים עימם הם מתמודדים (חרדות, נטיות אובדניות ועוד), או מפני שאצל חלקם חוסר הרצון או היכולת להחזיק נשק הוא חלק מהבעיה הנפשית המלווה אותם. 

כמו כן, החיילים המתגייסים ב'מנעד הכשירות' יקבלו פטור משמירות ומתורנויות הדורשות החזקת נשק או כאלו החורגות משעות הפעילות השגרתיות. בנוסף, לאורך שירותם יזכו בליווי ומעקב יזום מצד גורמי בריאות הנפש ביחידות בהן ישובצו. אלו יהוו עבורם כתובת לכל שאלה, קושי או התמודדות.

מדוע מומלץ להיעזר בעורך דין צבאי?

תוכנית 'מנעד הכשירות' נמצאת רק בתחילת דרכה. גם אם נראה כבר עכשיו שמדובר בבשורה משמעותית מאוד עבור לא מעט צעירים וצעירות המתמודדים עם קשיים נפשיים ורגשיים חמורים. ניתן לראות אותה כחלק מהרצון להנגיש את צה"ל לאוכלוסיות אשר בעבר היה קשה עד בלתי אפשרי עבורן להתגייס, כגון בעלי צרכים מיוחדים אשר גם עבורם הותאמו מסלולים ייחודיים בשנים האחרונות, דוגמת גיוס צעירים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה.

מצד שני, הגיוס ל'מנעד הכשירות' גם מאפשר לגורמי בריאות הנפש בלשכות הגיוס לקבל החלטה על גיוס ל'מנעד הכשירות', ולא על פטור, של מי שאינו מסוגל לשרת כלל, גם לא תחת כל ההקלות וההתאמות. במקרים כאלו, חשוב לערער על ההחלטה ולהציג את הטענות בפני הוועדה הרפואית העליונה.  

אם אתם או אחד מבני משפחתכם סובל מבעיות נפשיות ומעוניין להתמודד באופן המיטבי עם הליכי הגיוס לצה"ל, או כבר מגויסים לצבא אולם נתקלים בקשיים הדורשים טיפול, מומלץ שלא לצאת למערכה לבד. צרו קשר עם משרד עורכי דין צבאי רכבי, הראל ושות', המייצג חיילים ומיועדים לשירות ביטחון משנת 1998.

 

כלי נגישות