ועדה רפואית בצבא

ייצוג בבית הדין הצבאי

אחת הסוגיות הראשונות להן יידרש חייל שהוגש נגדו כתב אישום לבית הדין הצבאי, הינה שאלת הייצוג.

אומנם – חייל רשאי לייצג את עצמו, אבל מבין האופציות הפתוחות בפניו – נדמה כי זו הבחירה הגרועה ביותר, שכן ההליך בבית הדין הינו הליך פלילי לכל דבר ועניין, שהשלכותיו עלולות להיות משמעותיות, הן לתקופת השירות (מאסר, פגיעה בדרגות וכו') והן להמשך החיים (מאסר על תנאי, רישום פלילי ועוד).

לכן – השכל הישר מכתיב הצורך שנאשם בפני בית דין צבאי יהיה מיוצג ע"י עורך דין (בכלל), וע"י עו"ד המכיר את תחום המשפט הצבאי (בפרט). גם בתי הדין הצבאיים (בדומה למקביליהם האזרחיים), אינם שמחים לראות נאשם המייצג את עצמו, ובמרבית המקרים – ימליצו לו, בחום, לדאוג לייצוג משפטי הולם.

סעיף 316 לחוק השיפוט הצבאי קובע כי חייל שהוגש נגדו כתב אישום, זכאי לבחור לעצמו ייצוג משפטי, מבין שלוש אפשרויות: הראשונה – ייצוג מטעם הסנגוריה הצבאית. השנייה – עו"ד פרטי. השלישית – חייל אחר שייצג אותו. 

כיוון שמרבית הנאשמים לא בוחרים להביא את חברם ליחידה שייצגם (וטוב שכך…), הרי שההתלבטות האמיתית הינה בין ייצוג של הסנגוריה הצבאית, לבין ייצוג של עו"ד פרטי.

קשה, עד בלתי אפשרי, להיכנס לכל השיקולים הרלוונטיים בבחירה האמורה. קיים כמובן השיקול הכלכלי. שיקול נוסף נוגע ליכולת לבחור את עורך הדין שייצג את הנאשם מתוך עורכי הדין בשוק הפרטי, לעומת המינוי של סנגור מהסנגוריה הצבאית, עליו אין לנאשם שליטה או השפעה. שיקול נוסף מתייחס לשאלה שכל נאשם צריך לשאול את עצמו והיא מה מטרתו הריאלית ביחס לתוצאות ההליך הפלילי? נאשמים רבים יותר בוחרים לשכור את שירותיו של עו"ד פרטי כשהם מתכננים לנהל משפט הוכחות (שמטרתו זיכוי), לעומת הליך שבו המאבק הוא 'רק' על העונש. לכן נתמקד בעיקר: בסופו של יום, לצד הנאשם יעמוד בבית הדין עו"ד, שהנאשם צריך להרגיש בטוח בכישוריו המקצועיים ובמוטיבציה שלו להשגת התוצאה המיטבית. 

כך או אחרת, מערכת בתי הדין הצבאיים פועלת לפי חוקים ואמות מידה שונות מאלו הנהוגות במשפט הפלילי שמחוץ לצה"ל. לעיתים, יש דמיון בין שני סוגי ההליכים. כך למשל, ישנם תיקים המחייבים, במקביל להליך המשפטי הטהור, גם התנהלות בחזית התקשורתית. לעיתים, יש שוני של ממש ולא רק בעילות המעצר, רמות הענישה, חלופות המעצר וסוגי הענישה המקובלים. כך, ישנם תיקים בהם יש צורך בהנהלות מקבילה מול גורמי חטיבת הסגל וגורמי פיקוד (דוגמת מקום בו מדובר במשרת קבע שבעקבות כתב האישום נשקלת השעייתו מתפקיד, פגיעה בשכרו ושבסוף ההליך – עלול למצוא דרכו לסיום שירותו הצבאי). כל אלו (ועוד..) הם שיקולים רלוונטיים, ולכן – חשוב, בסופו של יום, לבחור בעורך הדין שיוכל לייצג, בצורה המיטבית, את הנאשם הספציפי בתיק הספציפי.

משרדנו מייצג משנת 1998 את לובשי המדים וצוות המשרד בעל נסיון רב בייצוג בפני בתי הדין הצבאיים של חיילים, אנשי קבע, חיילי מילואים, אזרחים עובדי צה"ל ומשתמטים. למידע נוסף, פנו אלינו.

כלי נגישות