כיצד להתנהל נכון בזמן חקירת מצ"ח?

הגורם החוקר בחשד לעבירות פליליות בצבא הוא מצ"ח – משטרה צבאית חוקרת והמשפט מתנהל בבית דין צבאי. חיילים רבים בשירות סדיר מניחים הנחה מוטעית שבשל היותם במסגרת הצבא, זכויות החלות על נחקר במסגרת האזרחית אינן חלות עליהם. הנחה מוטעית נוספת שישנה אצל חלק מהחיילים היא שהשלכות החקירה במצ"ח משמעותיות פחות מהשלכות חקירה פלילית במשטרה. כמו בחקירת משטרה אזרחית, חשוב לדעת היטב כיצד לגשת לחקירת מצ"ח וכיצד להתנהל בה נכון.

כמה טיפים להתנהלות נכונה בחקירת מצ"ח

לשתף את הקרובים אליכם מיד: הרצון לשמור את הבעיות לעצמכם כדי לא להדאיג את הקרובים אליכם, במיוחד ההורים, הוא רצון טבעי. חשוב להתגבר עליו ומיד עם קבלת הידיעה שאתם עומדים להיחקר יש לשתף את ההורים או אדם קרוב, זאת כדי שיוכלו להתחיל מיד בחיפוש עורך דין צבאי שיעמוד לצידכם מהר ככל האפשר.

לבחור את עורך הדין המתאים עבורכם: ברגע שאתם או אדם קרוב אליכם בוחרים מי עורך הדין אשר ייצג אותכם וייעץ לכם במהלך החקירה, עורך הדין יהיה מחויב אליכם באופן מלא ויעשה את מירב המאמצים על מנת לחלץ אתכם מן המצב הבעייתי אליו נקלעתם, בדרך הטובה ביותר.

לשמור על זכות השתיקה עד לקבלת הדרכה של עורך הדין: ממש כמו בחקירה פלילית במשטרה, גם במצ"ח זכותכם לשמור על זכות השתיקה כל עוד לא נפגשתם או שוחחתם עם עורך הדין. אם עורך הדין יצא לכיוון מתקן החקירות ועומד לפגוש אתכם, על החוקרים להמתין לבואו לפני תחילת החקירה. הדברים נכונים גם אם עורך הדין יעניק לכם ייעוץ טלפוני. כל עוד לא שוחחתם עם עורך הדין, ציינו במפורש שאתם שומרים על זכות השתיקה וודאו שהדבר נרשם.

לקיים שיחה עם עורך הדין במקום פרטי: גם זו זכותכם המלאה. זכותכם לשוחח עם עורך הדין בפרטיות. אם מדובר בחדר החקירות החוקר צריך לצאת ולאפשר זאת.

לא להילחץ: אחת השיטות בהן נוקטים חוקרים היא שיטה של הפחדה. החוקר רשאי לשקר לנחקר ולומר לנחקר שישנן ראיות חד משמעיות המפלילות אותו ולכן עדיף לו להודות. אל תמהרו להאמין לחוקר ותבקשו ממנו להציג את הראיות. זכותכם לדעת מהן אותן ראיות ובכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עורך הדין לפני כל אמירה משמעותית במהלך החקירה ובוודאי לפני הודאה.

החוקר הטוב והחוקר הרע: שיטה נוספת להבאת הנחקר להודאה, בין אם זו חקירת מצ"ח ובין אם משטרה אזרחית, היא חלוקת תפקידים בין החוקרים. לרוב יהיה חוקר שהתנהגותו כלפיכם תהיה תוקפנית יותר וחוקר אחר שמטרתו תהיה ליצור עמכם מערכת יחסים קרובה יותר. הוא יגלה אליכם אמפתיה ואתם, במצבכם הרגיש, עלולים לרכוש אמון כלפיו. חשוב לא ליפול בתרגיל חקירה זה ולזכור שגם החוקר הטוב הוא חוקר ולא חבר. דברו מעט ככל האפשר ורק לפי הנדרש לאחר שנועצתם בעורך דינכם. אל תמהרו לשתף, גם לא בפרטים שאינם קשורים לחקירה באופן ישיר. בהמשך אתם עשויים להיות מופתעים שאותו פרט מצא את דרכו לתוך החקירה ומשמש נגדכם.

לסיכום, חקירת מצ"ח היא מצב לא נעים שהשלכותיו על עתידכם עלולות להיות משמעותיות מאוד. חשוב לא להיות לבד ברגעים אלה, ולדאוג לכך שיעמוד לצידכם עורך דין צבאי ובעל ניסיון רב בליווי נחקרים בחקירות מצ"ח. אנו במשרד רכבי, הראל ושות' בעלי ניסיון רב בתחום ונעמוד לרשותכם בכל שאלה או בעיה.

 

כלי נגישות