פוליגרף בצבא

בדיקת פוליגרף בצבא

מצ"ח הוא הגוף החוקר הצבאי האחראי על ביצוע החקירות הפליליות בתוך צה"ל. במסגרת חקירות מצ"ח, מתבצע שימוש באמצעי תשאול וחקירה רבים, ביניהם בדיקת הפוליגרף, שמטרתה המרכזית היא לבחון האם אדם משיב אמת או שקר לשאלות אשר עליהן הוא נשאל.

 

באילו מצבים ניתן להשתמש בבדיקת פוליגרף כנגד החייל הנחקר, והאם מותר לי לסרב לבדיקה?

תוצאות בדיקות הפוליגרף לא יהיו קבילות כראיה במשפט צבאי, אך הבדיקה אפקטיבית בשימוש ככלי מרכזי בחקירה של מצ״ח כנגד חיילים נחקרים .

בדיקות פוליגרף לבירור האמת משמשות את מצ"ח באופן קבוע. אמנם לא ניתן להציג את הבדיקה כראיה קבילה על ידי התביעה במשפט עצמו, אבל התוצאות מהוות כלי עבור החוקרים עצמם בכל הנוגע לכיווני החקירה, אם התוצאה מראה חד משמעית שהחייל משקר, מצ"ח ישקיעו משאבים בחקירה נוספת, חיפוש ראיות ועדים, תשאול החשוד ועימות שלו עם ממצאי החקירה, בעוד באם הוא נמצא דובר אמת, מצ"ח יפנו את המשאבים והחיפוש אל עבר כיווני חקירה וחשודים נוספים אחרים.

במילים אחרות, אמנם חל איסור להציג את תוצאות הבדיקה במהלך המשפט, אך מאחר שהיא אחד מהאמצעים לבחון את מהימנות עדות החשוד, מצ"ח בהחלט מייחסים לה משקל והיא מסייעת בשלבי חקר האמת ומציאת החשוד שכנגדו יומלץ להגיש כתב אישום. באופן דומה, כי הפרקליטות הצבאית, שהיא הגוף שבסוף החקירה מקבל את ההחלטה האם להגיש כתב אישום, מייחסת לתוצאות הבדיקה משמעות, כחיזוק לכך שהם 'בכיוון הנכון'.

בנוסף, מדובר בבדיקה המצריכה את הסכמת הנבדק. אם חשוד מסרב לבצע בדיקה כזאת, למשל בחשד לעבירת מין, הדבר מחשיד שהוא מבקש להימנע מחשש לצאת דובר שקר בבדיקה ומשום שיש לו מה להסתיר ולכן, מצ"ח ייתן משקל לעצם הסירוב, בעיקר אם המתלוננת כנגד החשוד הסכימה לבדיקה ונמצאה דוברת אמת. הדבר ישמש כנגדו גם בדיוני המעצר (ככל שהחשוד עצור), שכן התביעה תיידע את בית הדין אודות הסירוב להיבדק בפוליגרף, על מנת לפגוע במהימנות החשוד.

 

מדוע בדיקת פוליגרף אסורה לשימוש כראיה קבילה במשפט?

משום שבמעמד הבדיקה אדם העשוי להילחץ מעצם החקירה, ובשל כך עלול להיות מושפע  וכך גם המדדים שלו יושפעו ויגרמו להטיית תוצאות הבדיקה. כמו-כן, ישנם מקרים בהם מצב רפואי / נפשי של הנבדק, או נסיון השפעה אקטיבי על מכשיר הפוליגרף, יובילו להטיה.

 

מדוע בכל זאת היא משמשת כלי מהימן לבדיקת מהימנות עדים וחשודים?

על אף העובדה שמדדי הנבדק עלולים להיות מושפעים ממצבו הנפשי והיותו בלחץ, בדיקת פוליגרף היא עדיין אמצעי מהימן לצורך גילוי והתחקות אחר האמת . לפוליגרף יש יכולת לזהות שקר, משום שהגוף מייצר תגובה פיזיולוגית, על אף הרצון להירגע ולשלוט בשינויים הפיזיולוגיים, לרוב קשה לרמות בבדיקת פוליגרף ואדם אינו יכול לשלוט בכך, כך שהמכונה תדע לזהות שינוי פיזיולוגי בתגובת החשוד שתחשוף באם הוא דובר שקר או אמת.

לא בכדי ממשיכים לעשות שימוש בבדיקת פוליגרף במסגרת הצבא, המשטרה, במסגרת מקומות עבודה, גופי המדינה וכו', מכיוון שהיא הכלי היעיל ביותר כדי לאתר את החשוד ולדעת באם הוא דובר שקר או אמת.

 

כיצד מתבצעת בדיקת הפוליגרף? 

במהלך הבדיקה יחברו אותך למערכת ממוחשבת על ידי  הצמדת אלקטרודות לגופך – אל האצבעות, אל פרק כף היד ואל המותניים. מטרת חיבור האלקטרודות היא לקלוט את תגובותיו הפיזיולוגיות והבלתי נשלטות של אדם, בעת שזה משיב לשאלות שהוא נשאל.  המכשיר עוקב ומודד נשימה, דופק, לחץ דם, מזהה זיעה  ועוד .

 

אילו שאלות עשויים לשאול אותי במהלך בדיקת הפוליגרף? 

לפני שתישאל על הפרשה עצמה שהביאה אותך להיחקר, מבצע הבדיקה יתשאל אותך אודות נושאים כלליים, כלומר ישאל אותך שאלות לא בנוגע לנושא שלשמו התכנסתם, שאלות כמו וידוא פרטים יבשים אודותיך, האם אתה גר בכתובת שלך, איזה יום היום, המטרה היא לבחון אם המערכת מזהה נכון את התשובות לגבי שאלות שברור שאינך משקר לגביהן ולכייל את המכשיר בהתאם. אם בשלב בו אתה נשאל איזה יום היום, המערכת מזהה שקר, זה עלול לפגום באמינות הבדיקה והבודק יבין שקיימת בעייה והדבר גם עלול לשמש לטובת הנבדק שיטען שהמכשיר זיהה את הכל כשקר. לכן רק לאחר שאלות כלליות, כשברור שהמכשיר עובד כהלכה וכי הכל תקין, תתחיל להישאל שאלות קונקרטיות הקשורות לעצם הגעתך לבדיקת הפוליגרף.

 

האם יכולים להפעיל את האמצעי של בדיקת הפוליגרף בכל מצב או רק בחשדות מסוימים? 

בדיקת פוליגרף משמשת במצבים רבים לא רק במקרה של חשד לעבירה, למשל כל הקצינים מדרגת אלוף-משנה ומעלה מחוייבים לעבור בדיקת פוליגרף לצורך קביעת התאמתם הביטחונית.

 

מהם האירועים המרכזיים שבהם מפעילים בדיקת פוליגרף ?

עבירות מין

המכשיר משמש רבות בחקירה הפלילית, כאשר השימוש המרכזי הוא בעבירות בהן היו שני אנשים בלבד, כגון  "עבירות מין", בהן לרוב אין עדים לאירוע עצמו ולכן הפוליגרף הוא כלי שיכול לסייע, באין סיוע אחר כגון עדים וראיות אחרות, אלא מדובר ב'מילה כנגד מילה'.

עבירות סמים

בנוסף, בדיקת הפוליגרף משמשת את חוקרי מצ"ח גם בעבירות סמים חמורות (דוגמת אספקה, תיווך וחסר) והן בחקירות עבירות נשק (דוגמת הוצאת נשק מרשות הצבא), בהן במקרים רבים מתחילה החקירה בסריקה של כל חיילי הבסיס להם היתה גישה לנשק, ומיפוי החשודים באמצעות בדיקות פוליגרף.

 

האם ניתן להתכונן לבדיקה שכזו?

מאחר והבדיקה מושפעת משינויים פיזיולוגיים והמדדים עלולים להשתנות כתוצאה מסטרס, ההכנה הנכונה ביותר היא להבין שחייבים לגשת אל הבדיקה במצב של רוגע, עם כמה שפחות סטרס.

באם המכשיר מזהה מתח, הוא עלול לפרש זאת כתוצאה ישירה מתשובת הנשאל וכפועל יוצא מכך לפרש זאת כאמירת דבר שקר.

ההמלצה היא לישון מספיק שעות לילה לפני הבדיקה, להגיע לאחר ארוחת בוקר, ניתן לעשות לפני הבדיקה פעולות מרגיעות כגון: תרגילי נשימה, פעילות ספורטיבית כדי להירגע, יוגה או מדיטציה, אבל הדרך האידיאלית לעבור בהצלחה את הבדיקה, היא כמובן לומר את האמת כולה.

 

האם כדאי לי להיעזר בייעוץ מקצועי?

בהחלט כן, בעיקר אם אתה חשוד בדבר עבירה, חובה שעורך דין לענייני צבא ידע על הבדיקה מראש וכך יוכל לייעץ לך, האם להסכים לבדיקה.

במידה ויש סירוב – הסירוב לא יבוא ממך כנחקר, עורך הדין יספק שיקולים משפטיים לעצם הסירוב.

לפעמים עורך הדין גם ינסה לקבוע את המחלוקת הרלוונטית ויבקש שהשאלות יהיו סביב גדר המחלוקת. גם אם בודק הפוליגרף, ינסח את השאלות קצת אחרת,  הרעיון והקו המרכזי יישארו.

 

 

כלי נגישות