חקירת מצ"ח אחרי השחרור- מה עושים אם זומנתם לחקירה אחרי השחרור, ומהן ההשלכות?

השתחררתם משירותכם הצבאי, אתם סוף סוף יוצאים אל האזרחות ומרגישים את החופש. אתם חולמים על חופשה, עבודה מועדפת, לימודים אקדמיים או סתם רביצה בים וביקורים קבועים בחדר הכושר, אך גם עם יציאתכם אל עולם האזרחות, עליכם לדעת, שחוק השיפוט הצבאי עדיין יכול לחול עליכם כאזרחים, ובמקרים מסויימים אף להביאכם לחקירת מצח ולהעמידכם לדין.

על מי חל חוק השיפוט הצבאי?

חוק השיפוט הצבאי חל על חיילים בשירות סדיר, מילואימניקים ומשרתים בקבע, נפקדים משירות צבאי ועריקים, שבויי מלחמה, אנשי מילואים שעברו עבירות מסוימות שלא במהלך שירות מילואים פעיל, אזרחים עובדי צה"ל, אסירים ועצורים במשמורת הצבא, מי שנמסר לו נשק מטעם הצבא ואזרחים משוחררים שעברו עבירה בעת היותם בשירות וטרם מלאו 180 יום משחרורם (או עד שנה בעבירות מסוימות.

האזרחים החשופים להעמדה לדין ולחקירת מצח אחרי השחרור

אם כן, גם אזרחים שהשתחררו מהשירות הצבאי יכולים למצוא עצמם מובאים אל בית הדין הצבאי. אלו חשופים להעמדה לדין משמעתי עד חצי שנה מיום שחרורם משירותם הצבאי, או גרוע מכך, להגשת כתב אישום פלילי בבית דין עד שנה מיום השחרור מצה"ל.

האם העומדים לדין נחקרים במסגרת הצבאית?

התשובה היא חד משמעית- כן. ולאזרחים הנחקרים במסגרת חקירת מצח אחרי השחרור מומלץ להתייעץ עם עורך דין לחיילים, שמכיר את המערכת הצבאית ואת חוקי השיפוט הצבאי על בוריים. רבים מסתכנים בפנייה לעורך דין, שאינו מתמחה במערכת המשפט הצבאית, ונוטים לחשוב שעורכי דין צבאיים אינם נחוצים, מאחר והם כבר אזרחים.

למען האמת, בדיוק ההיפך הוא הנכון. עו"ד צבאי תמיד מומלץ עבור התמודדות מהסוג הזה, שכן מי שמגיע מתוך המערכת ידע לנווט את תהליך החקירה בצורה חכמה ונכונה, ויאפשר למרשו לקבל את השירות המקצועי והמדוייק ביותר.

האם הכלא הצבאי משפיע גם הוא על חיילים משוחררים?

חיילים משוחררים, שנשפטים במסגרת מערכת המשפט הצבאית עלולים למצוא את עצמם במאסר בפועל, אותו ייאלצו לרצות בבית כלא צבאי. במקרים בהם מוטל על הנאשם רישום פלילי, השלכות של כלא צבאי יכולות להיות חמורות, מכיוון שמשמעות ההאשמות זהה גם באזרחות, והנאשם אינו זוכה להקלות כלל.

הדוגמה הכי מוכרת לעניינינו היא המקרה של החייל אלאור עזריה, שכל שלבי ההכרעה במשפטו נעשו לאחר שחרורו מצה"ל. עזריה נשפט לאחר שחרורו וריצה את עונשו בכלא הצבאי.

כיצד ממזערים את הנזקים?

ההתמודדות עם האישומים במסגרת המערכת הצבאית משתנה בהתאם לנסיבות המקרה. לכל אזרח זכות לייצוג משפטי, וגם בעת הגשת כתב אישום, ניתן לפנות לפרקליטות הצבאית בבקשה לבטלו או להמיר את סעיפי האישום המצויינים בו לסעיפים קלים יותר, שלא יגררו רישום פלילי.

בכל מקרה, נזכיר שוב, שסיוע של עורך דין צבאי הנו הכרחי בכל המקרים שצויינו לעיל, שכן בקיאותו במערכת השיפוט והחקירה הצבאיים יאפשרו את הטיפול ההולם ביותר. אל תהססו להתייעץ בהקדם עם עו"ד צבאי מומלץ, וקבלו הדרכה באשר להתנהלותכם תחת חקירה או במהלך תהליכי משפט צבאיים וליווי לכל אורך התהליך.

כלי נגישות