שימוש בקנאביס בצבא – מהן ההשלכות

בתחילת שנת 2017 הוחלט בצה"ל על רפורמה חדשה לשינוי מדיניות אכיפת החוק נגד חיילים שנתפסו עם שרידי קנאביס (גראס, חשיש או מריחואנה) בבדיקת שתן.

הרפורמה החדשה שמה קץ למדיניות המחמירה שאפיינה את צה"ל לאורך שנים ארוכות. עד לשינוי במדיניות ההפללה בצה"ל כל חייל שנתפס מעשן או מחזיק גראס הואשם בעבירה חמורה והוגש נגדו כתב אישום.

מדיניות אכיפה חדשה בצה"ל

במדיניות האכיפה החדשה בצה"ל נקבע כי חיילים שנמצאו אצלם בשתן שרידי סם מסוכן מסוג קנאביס (גראס, חשיש, מריחואנה) בדם או בשתן, ומחומר הראיות עולה כי הם השתמשו בסם המסוכן האמור פעמים ספורות במהלך שירותם הצבאי ובנסיבות "אזרחיות" בלבד (כלומר, בחופשה מהצבא להבדיל מנסיבות "צבאיות"), יופנו להליך מיוחד של תקופת מבחן. החיילים יימצאו בתקופת מבחן עד תום השירות הצבאי שלהם, בתקופה זו יהיה עליהם למסור דגימות שתן על מנת להוכיח כי אינם צורכים סמים מסוכנים, ועליהם להימנע גם מביצוע עבירות נוספות ולהשלים את השירות הצבאי באופן מלא ותקין. חיילים העוברים בהצלחה את תקופת המבחן זוכים לסגירת התיק הפלילי נגדם, הם גם לא מואשמים בעבירה פלילית חמורה המהווה כתם לכל החיים.

עם זאת, חשוב לציין כי צה"ל אינו מקדם הליך לגליזציה בצבא או מחוצה לו. במערכת הצבאית עדיין רואים בחומרה רבה חיילים המעשנים סמים מסוכנים ביחידה, באימון, תוך כדי נהיגה וכדומה. כמו כן, המדיניות החדשה אינה כוללת מקרים של שימוש קבוע בסמים או אף שימוש יחיד בסמים קשים או סחר בסמים במהלך השירות הצבאי. המדיניות החדשה גם לא חלה על משרתי קבע. אלו, יועמדו לדין אם יהיו ראיות על כך שהשתמשו בסמים. כמו כן, ההליך הפלילי יכול אף להביא לסיום שירות הקבע שלהם.

מטרת מדיניות האכיפה החדשה היא להפחית את מספר כתבי האישום המוגשים נגד חיילים שנתפסו בבדיקות שתן עם שרידים של קנאביס. ראוי לציין כי כ-25% מכתבי האישום בצבא עוסקים בעבירות סמים, ועד לאחרונה חיילים רבים נכלאו לתקופות מאסר שונות בגין שימוש בסמים כמו קנאביס (גראס, חשיש או מריחואנה).

ייצוג משפטי וייעוץ לפני חקירת מצ"ח

אין להקל ראש עבירות סמים בצבא. למרות מדיניות האכיפה החדשה והמרוככת יותר, עדיין מדובר בעבירה חמורה העלולה להוביל לאישום פלילי ולהליך שיפוטי מחמיר בפני בית דין צבאי. חייל בשירות חובה, בקבע או במילואים, שנתפס מעשן ביחידה, סוחר בסמים או שנתפס בבדיקת שתן של מצ"ח – מומלץ לפנות לייעוץ משפטי הניתן על ידי עו"ד צבאי המתמחה בנושא.

עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום הצבאי מייצג את החייל בפני הגורמים הרלוונטיים בצבא, לרבות פרקליטות צבאית ובית דין צבאי. כמו כן עורך הדין מייעץ לחייל במסגרת החקירה במצ"ח, ויכול לנהל הליך הוכחות מול בית הדין הצבאי במטרה לזכות את החייל או לחלופין, להביא להטלת עונש מופחת, או להקפאת ההליך הפלילי נגד החייל תוך התחייבות החייל להשתתף בתקופת מבחן במהלכה יידרש לספק בדיקות שתן נקיות משרידי קנאביס.

בעזרת עורך דין צבאי החייל זוכה לייעוץ ולליווי משפטי צמוד, לשמירה על זכויותיו ובמקרים מסוימים, בהתאם לחומרת העבירה, החייל יכול לצאת ללא פגע כל עוד לא נתפס שוב בעבירת סמים, וזאת ללא הגשם כתב אישום פלילי העלול לפגוע בו בהמשך חייו.

כלי נגישות