ועדה רפואית בצבא

מי צריך לחשוש מהשלכות של כלא צבאי?

רבים מהחיילים אשר ריצו עונש מאסר בכלא צבאי במהלך שירותם הצבאי, חוששים שמא תדבק בהם תווית לאורך יתרת השירות שלהם. חיילים חוששים מפני השלכות הכליאה על התדמית שלהם, השיבוץ שלהם ולעיתים המשך שירותם הצבאי. באופן טבעי, חיילים שנכלאו בכלא הצבאי חוששים כי עשויות להיות לכך השלכות גם לאזרחות והם חוששים בעת חיפוש עבודה למשל, מכיוון שאינם יודעים, האם קיימות השלכות של כלא צבאי על יכולתם להתברג בתפקידים כאלו ואחרים באזרחות. אז אחת ולתמיד, האם עבר של כליאה בכלא הצבאי יכול לפגוע בכם?

בתי הכלא הצבאיים

בתי הכלא הצבאיים מתנהלים בדומה לבתי הכלא האזרחיים. קיימת בהם שיגרת יום מסודרת ונוקשה, החבושים נדרשים לקיים מטלות תחזוקה, אבטחה, ניקיון ועוד, ומוענקים להם שירותי רפואה, ת"ש, בריאות נפש ושיקום.
Muscle building space in toulouse, interval portet – (haute-garonne) magnum_clen 40 steroid for sale quebec, sale of bodybuilding product alge waterloo catholic teachers.

במערכת הצבאית קיימים כמה מוסדות כליאה לחיילים ואנשי קבע:

  • בס"כ 396, המכונה "כלא 6" וממוקם באזור עתלית. כלא צבאי לבנים, הכולל "קצינייה", שם כלואים משרתי קבע או גורמי אכיפת הדין אשר נידונו לעונש בפועל.
  • פלוגה 600 – פלוגה נספחת לכלא 6, המיועדת לכליאת חיילות מכל הדרגות.
  • בס"כ 394, המכונה "כלא 4" הממוקם בצריפין, המיועד לכליאת חיילים.
  • פלוגה 400 – פלוגה נספחת לכלא 4 בצריפין, המיועדת לכליאת חיילות מכל הדרגות.

בסוף שנת 2020 במסגרת תוכנית לבניית "קריית המשפט", מתוכנן מעבר של כל מתקני הכליאה הצבאיים, למתקן כליאה אחוד שימוקם בבית ליד, בסמוך לבתי הדין ולתביעה הצבאית.

במתקני הכליאה לבנות משרתות כסוהרות וכמפקדות רק חיילות, להבדיל מכלא 6 ו- 4, בהם משרתים כסוהרים חיילים וחיילות. הבדלים נוספים בין מתקני הכליאה לבנות ולבנים, הוא שמתקני הכליאה לבנות מכילים כמות קטנה של אסירות או עצירות (כמה עשרות) ואין בהם קצינייה נפרדת לנשות קבע, להבדיל מכלא 6, שם יש אגף נפרד לאנשי קבע וגורמי אכיפת הדין בצה"ל אשר נאסרו/נעצרו.

משפחות החבושים, העצורים והאסורים רשאים לבקר אותם בשעות הביקור ובתיאום מראש. תיאום הביקור בכלא 4 מתבצע דרך חמ"ל הכלא בטל': 03-9577559. תיאום הביקור בכלא 6 מתבצע דרך חמ"ל הכלא בטל': 04-9540555. עו"ד צבאי מנוסה רשאי לתאם בכל עת ביקור דרך איש קשר ייעודי. ב-48 שעות הראשונות למעצרו של חייל, עורך דין צבאי יכול לבקרו בכל שעות היממה.

מהן ההשלכות של כלא צבאי על החייל בעת השירות?

מרגע שחרורו של החייל לאחר ריצוי עונשו בכלא הצבאי, החייל רשאי להמשיך את שירותו הצבאי מאותה נקודה בה הפסיק עם מעצרו. עם זאת, כשמדובר בחיילים שכתוצאה מריצוי עונשם פספסו קורס, מסלול או הכשרה מסויימת, עלולים להיפגע סיכוייהם להמשיך מהנקודה בה הפסיקו עקב מחסור בתקנים, תפקידים שאויישו וכו'.

כמו כן, חומרת העבירה שבה הורשע החייל בסופו של ההליך הפלילי, יכולה להשפיע על שיבוצו בתפקיד כזה או אחר מטעמים אתיים ומקצועיים. כמובן שתפקידים מסויימים מציבים דרישות מסויימות באשר לאמינות החייל, רצינותו, יכולתו לתפקד תחת לחץ וכו', ואם יש חשש באשר ליכולתו לבצע את התפקיד כראוי, הוא צפוי לשנות את ייעודו. צריך לתת את הדעת גם לכך שאחת מהשלכותיה של הרשעה בבית הדין הצבאי, עשויה להיות פגיעה בדרגות. כך שאם התפקיד אותו ביצע החייל לפני כליאתו, דרש ממנו להיות בדרגה מסוימת, הרי שאם דרגתו נשללה ממנו במהלך ההליך הפלילי, הוא לא יוכל להמשיך ולשמש באותו תפקיד.

בנוסף, הרשעה בעבירות מסוימות יכולה לגרור אחריה הליך של הדחה מתפקיד, אולם מדובר בהליך פיקודי אשר במסגרתו יש לתת לחייל הזדמנות להשמיע את טענותיו בנושא ויש עליו ערעור. כמו כן, הרשעה בעבירות מסוימות – כגון עבירות מתחום הסמים המסוכנים – עשויה לגרור אחריה החלטה על סיום שירותו הצבאי של החייל ואף שלילת הטבות (כגון מענק שחרור ופיקדון צבאי). אולם, לפני החלטה כאמור, זכאי החייל לשטוח את טענותיו בפני וועדה, שגם עליה יש זכות ערעור. גם במהלך הליכים מינהליים אלו, אשר נלווים להליך הפלילי, זכאי החייל לייצוג ע"י עורך דין צבאי.

רישום פלילי בצבא

לשירות הצבאי תאריך סיום, ומייד אחריו מגיעה האזרחות. שם חיילים משוחררים מנווטים את דרכם ומנסים להשתלב בשוק העבודה. האם הכלא הצבאי יכול לשבש להם את התוכניות באזרחות?

התשובה לכך אינה חד משמעית ותלויה קודם כל בשאלה האם כליאתם בכלא או מעצר צבאי הותירה אחריה גם רישום פלילי? שכן, לא כל הרשעה בעבירה במהלך השירות הצבאי גוררת אחריה רישום פלילי. ראשית, שיפוט בדין משמעתי לעולם אינו גורר אחריו רישום פלילי. שנית, גם אם החייל לשעבר עמד לדין בפני בית הדין הצבאי והורשע, לא בהכרח יגרור הדבר רישום פלילי וגם אם כן, לא תמיד הרישום הפלילי יהיה כזה המשתקף בגיליון המרשם הפלילי. וזאת, כתלות בחומרת העבירה ובעונש אשר הוטל עליו. כך למשל, עבירות אחדות גוררות רישום פלילי מלא, בעוד אחרות, מאפשרות רישום פלילי מופחת בלבד. הרישום הפלילי המופחת חשוף מלכתחילה לגורמים מעטים בלבד ונמחק לאחר 5 שנים בלבד. להלן נתייחס לרישום הפלילי המלא.

צריך לזכור שגם אם הוכתם החייל ברישום פלילי בצבא, לא כל מעסיק פוטנציאלי זכאי לעיין בו והדבר תלוי בסוג העבודה שמחפש החייל המשוחרר ובמקום העבודה אליו הוא מעוניין להתברג. בדרך כלל כשאזרח מבקש להתקבל למשרה ממשלתית או כעובד מדינה, או לעסוק במקצוע הטעון רישוי (רופא, עו"ד ואף מדביר מזיקים) הוא מתבקש להציג אישור על היעדר רישום פלילי (המכונה "תעודת יושר", או ר"פ). זהו טופס, שהוא מקבל ממשטרת ישראל, ובו מצויין האם קיים לו רישום פלילי.

אם האזרח הורשע במהלך שירותו הצבאי בעבירות פליליות הגוררות אחריהן רישום פלילי מלא, הרשעתו תירשם בר"פ, וסביר שהוא לא יוכל להתקבל למשרות הללו. אבל חשוב לשים לב שחברות פרטיות אינן רשאיות לבקש ר"פ ממבקש עבודה כחלק מתהליך סינון העובדים.

כלי נגישות