חקירת מצ"ח

חקירות הן תמיד עניין לא נעים שאיש לא רוצה להיקלע אליהן, במיוחד כאשר מדובר על חיילים ועל חקירות מצ"ח. במקרים רבים מתרחשות פעולות חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, כאשר עבור חיילים בשירות חובה או בקבע, מדובר בפוזיציה מאוד לא פשוטה להימצא בה. מצבים שכאלו בהם נחקרים ע"י מצח, ייעוץ וליווי משפטי מקצועי, הוא שירות הכרחי ומרגיע (גם עבור החייל הנחקר ולא אחת, גם עבור בני משפחתו).

המערכת הצבאית מתנהלת אחרת ממערכות אחרות בישראל, הן מבחינת החוק עצמו (חוק השיפוט צבאי) והן מבחינת ההתנהלות הכוללת. אי לכך כאשר אתם או מישהו מבני משפחתכם נמצא תחת חקירת מצ"ח או כחלק מחקירת מצ"ח, יש צורך מהותי ואמיתי בשירות ייעודי ומתמחה של ייעוץ וליווי בחקירות מצ"ח – ע"י עורכי דין המתמחים בלעדית במשפט הצבאי ובהתנהלות מול המערכות החוקרות והשיפוטיות של הצבא.

הזכות לייעוץ עורך דין גם במסגרת חקירות מצ"ח

חשוב לדעת ולהבין כי כל חייל שמזומן לחקירת מצ"ח, חקירת קצין בודק (קבו"ד) או ועדת חקירה (וח"ק), בעל זכות בסיסית לקבל ייעוץ וליווי מעורך דין צבאי או פרטי המשמש כסנגור, וזאת גם לפני שהוחלט על הגשת כתב אישום נגדו. לעיתים, במטרה למנוע את הגשת כתב האישום לחלוטין ולעיתים, על מנת לרכך את תוכנו המסתמן. חייל שנקלע למציאות כזו רשאי ליידע מיידית את עורך הדין שלו על הזימון לחקירה ועל המועד והמיקום שלה ואילו עורך הדין רשאי ללוות את  התהליך ולעזור לחייל בכל אשר יידרש משפטית.

כאן ראוי לחדד שניתן לבחור בין פניה לעורך דין צבאי המתמחה בדין הצבאי באופן פרטי, לבין הסנגוריה הצבאית. כמובן שיש יתרונות משמעותיים לייצוג באופן פרטי ע"י עו"ד צבאי, אך אם אין לכך תקציב, בהחלט ניתן לקבל סיוע משמעותי גם מטעם הסנגוריה – נצלו זאת. חוששים שפניה לייצוג מקצועי תציג אתכם כאשמים? זה כלל לא נתפס כך במערכת המשפטית כי לכל אחד מגיע ייצוג משפטי, גם אם רק מרגישים מאוימים מעצם החקירה ומבקשים לוודא שהעמדה שלכם תיוצג על הצד הטוב ביותר. ההיפך, הימנעות מהיוועצות בעו"ד לפני, במהלך ואף אחרי חקירה, יכולה להגדיל את הסיכוי שמה שמסרתם בחקירה יובן לא נכון ותמצאו את עצמכם מתמודדים עם כתב אישום שאולי כלל לא היה מוגש אם הייתם נועצים בעו"ד צבאי בזמן.

סיבות נפוצות לפתיחת חקירת מצ"ח

מצ"ח יכולה לפתוח בחקירה בשל שלל סיבות., נציין כאן את העיקריות שבהן:

  • הגשת תלונה – אחת הסיבות הנפוצות ביותר לפתיחת חקירת מצ"ח היא הגשת תלונה. תלונה יכולה להיות מוגשת ע"י מתלונן, נפגע העבירה, למשל תלונה בגין הטרדה מינית, אלימות וכדומה. כמו כן, בצבא, חקירה יכולה להיפתח גם בעקבות תלונה של מפקד אשר להבנתו היה עד לביצוע עבירה.
  • בדיקות וחיפוש באמצעות כלבים – בעבר היו נהוגות במצ"ח פעולות מנע לאיתור שימוש בסמים באמצעות בדיקות שתן, גם ללא מידע מקדים על חייל זה או אחר. לאורך השנים ועם המאבק על זכויות נחקרים, היקף פעולות אלו צומצם באופן משמעותי. אולם, בשנים האחרונות החל מצ"ח להפעיל כלבים של יחידת עוקץ המאומנים בזיהוי סמים מסוכנים. איתור סמים בחדרו או בכליו של חייל יוביל בהכרח לפתיחת חקירת מצ"ח נגדו ועיכובו המיידי לצורכי חקירה.
  • מעורבות של סוכן סמוי – יחידת ימל"ם במצ"ח מפעילה סוכנים סמויים, בעיקר כדי להתמודד עם עבירות בסמים קשים, או עבירות סחר. בשלב זה תתנהל "חקירה סמויה", אך כאשר סוכן סמוי אוסף די ראיות לביצוע עבירה, החקירה הופכת לגלויה והחשוד או החשודים יעוכבו ויועברו לבסיס החקירות לחקירה.
  • מידע מודיעיני – מערך המודיעין של מצ"ח מפעיל חיילים כמקורות מודיעינים בבסיסי צה"ל השונים. כדי שתיפתח חקירה, מספיק שחייל שהוא מקור של מצ"ח, יספר על מעורבות של חייל אחר בסיטואציה בעייתית (למשל החזקת סמים, שימוש עצמי ועוד), כדי שתיפתח חקירה. במקרה כזה, הנחקר לא בהכרח יבין מדוע זומן לחקירה ומצ"ח יעשה כל שביכולתו כדי לא לחשוף את זהות המקור שמסר את הידיעה המודיעינית. 
  • הפללה – לעיתים חייל הנחקר במצ"ח, מוסר במהלך חקירתו מידע אשר מפליל חיילים נוספים. במקרה כזה, ההפללה תוצג לחייל המופלל והוא יתבקש להתייחס לאמור בה.

חקירות מצ"ח – סמים

חקירות מצ"ח בנושא סמים נפתחות על בסיס מידע מודיעיני, תלונות או תפיסות של חיילים בעת שימוש או החזקה של סמים. החקירה כוללת איסוף ראיות, כגון עדויות, בדיקות דם ושתן, וחקירה של העדים הרלוונטיים.

אם מצ"ח מגלה מספיק ראיות כדי להעמיד חייל לדין, היא תגיש נגדו כתב אישום לבית הדין הצבאי. בית הדין הצבאי יכול להרשיע את החייל בעבירת סמים ולהטיל עליו עונש של מאסר, קנס או שירות צבאי נוסף.

חשוב לציין ששימוש בסמים הוא עבירה חמורה בצבא, והוא עלול להוביל לעונש מאסר. אם אתה חשוד בשימוש בסמים, חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי כדי לדעת את זכויותיך.

כיצד מתחיל תהליך החקירה?

אף פעם לא פשוט להיות מעורב בחקירה של מצ"ח, אך אם יודעים למה לצפות, ניתן לחוש בשליטה מסוימת.
אם החקירה מתחילה בכך שמקבלים זימון לחקירה, – רצוי לנצל זאת עבור הכנה לקראת החקירה באמצעות . פנייה לעורך דין השמתמחה במשפט הצבאי., כך שכבר מנקודת ההתחלה הצד שלכם ייוצג על הצד הטוב ביותר. – לתדרוך מקדים יש חשיבות מכרעת.

לעיתים, הנחקר לא יודע מראש על כך שהוא צפוי להיחקר והוא יהיה מופתע כאשר מפקדו יעדכן אותו שמצ"ח הגיעו לבסיס על מנת לקחת אותו לחקירה. בפעמים אחרות, מצ"ח יכולים להופיע בפתח דלת ביתו של החייל ולבקש ממנו להתלוות לחקירה. במקרה כזה, אפשר וחשוב לבקש מההורים או מאדם קרוב, ליצור באופן מיידי קשר עם עו"ד צבאי. עו"ד המכיר את המערכת הפלילית הצבאית יידע לאתר בהקדם את מיקומו של החייל ולהעניק לו ייעוץ ראשוני טלפוני, אף אם החייל כבר נמצא במתקן החקירות.
*בין אם ידעתם מראש על כך שאתם צפוים להיחקר ובין אם לא, יש להבין שמרגע שהחקירה מנוהלת, כל מה שאומרים/עושים, עשוי לשמש כנגדכם. יותררת מכך, גם הדרך לחדר החקירות בניידת, יכולה להיות פעולת חקירה. כך, אם יושב אדם נוסף בניידת ונראה לכם שהוא נמצא אתכם באותה צרה, לא יהיה זה נבון לשפוך בפניו את הלב. כי אין לדעת מה יקרה עם המידע הזה בהמשך. באותו הקשר, אם חוקר מצ"ח מציע לכם לצאת לסיגריה ולדבר "שלא לפרוטוקול", דעו כי אין דבר כזה וכל מילה שנאמרת היא "לפרוטוקול". גם אם החוקר לא יתעד בפניכם את תוכן השיחה, הוא יעשה זאת מיד לאחר מכן. מובן שחקירה היא אירוע מורכב והכנה אליה דורשת ייעוץ משפטי שמותאם לחשדות עליהם נחקרים, רקע עובדתי רלוונטי ונתונים נוספים. על כן, אין להסתפק בטיפים כלליים, אלא לקבל ייעוץ משפטי פרטני.

מהלך החקירה

אין ספק שלהיחקר במצ"ח זה מאיים ומלחיץ. אך יחד עם זאת, טוב לדעת שיש לכם ובכן, מעבר לזכותכם לקבל ייעוץ משפטי מטעם עו"ד צבאי פרטי או דרך הסנגוריה הצבאית, יש גם זכות לנוח, לא להיחקר בשעות הלילה (למעט במקרים חריגים), לאכול, להתפנות, לעשן, להודיע לאדם קרוב על המעצר ועוד. העמידה על הזכויות שלכם כנחקרים היא חשובה שכן, מדוע זה טוב? מוטב להתנהל מול מצ"ח כשאתם לא רעבים, לא עייפים (מדי) וכמה שפחות לחוצים. 

מעבר לכך, זכותו של נחקר לדעת מה החשדות נגדו וזכותו לשמור על זכות השתיקה (זכות שמוטב להשתמש בה רק אחרי שמבינים היטב מה יתרונותיה ומה חסרונותיה, לאחר היוועצות בעורך דין צבאי). יתרה מכך, אם נעצרתם ויש כוונה להאריך את מעצרכם, חובה להביא אתכם בפני שופט צבאי בתוך 24 שעות לכל היותר.

חקירת מצ"ח לאחר השחרור

מצ"ח יכולה לחקור חיילים גם לאחר השחרור מצה"ל, אם יש חשד שהם ביצעו עבירה פלילית במהלך שירותם הצבאי.

חוק השיפוט הצבאי קובע שמצ"ח יכולה לחקור חיילים עד שנה לאחר השחרור. עם זאת, אם החקירה נפתחה לפני השחרור, מצ"ח יכולה להמשיך לחקור את החייל גם לאחר השחרור, עד שבית הדין הצבאי פוסק בעניינו.

5 טיפים חשובים לנחקר במצ"ח:

  • 1. אם קיבלתם עצה מעורך דינכם לשמור על זכות השתיקה, הקפידו על כך, גם אם החוקרים ינסו לערער אתכם.
  • 2. אם עונים על שאלות, תוודאו שהדברים מתועדים באופן המדויק בו השבתם. אתם יכולים לבקש לכתוב את האמרה בכתב ידכם. אך אם לא עשיתם זאת, תוודאו היטב שכל מה שאמרתם נכתב במדוייק, לפני שאתם חותמים על גבי האמרה. זה מאוד משמעותי להמשך הדרך.
  • 3. אם נטען שנאסף נגדכם חומר ראייתי רב, תבקשו לראות הוכחות. הרבה פעמים מדובר בתרגיל שנועד לערער אתכם.
  • 4. מאיימים עליכם בעונש כבד? תיקחו בחשבון שהחוקרים מציגים את העונש המרבי הקבוע בחוק, כדי להלחיץ אתכם.
  • 5. אין שום חובה לענות על שאלה שכבר נשאלה, תמיד ניתן להפנות לתשובה הראשונית.

מושיטים לכם יד

לאורך השנים ליווינו נחקרים רבים אשר נחקרו כחשודים בעבירות מין, סמים, אלימות, אירועים מבצעיים, תאונות נשק ועוד. 

אין תחליף לניסיון העשיר של צוות המשרדנו בהליכים פליליים בצבא. עורכי דין ממשרדנו מופיעים כבר עשרות שנים בבתי דין צבאיים, ומכירים היטב כיצד פועלת המערכת מבפנים. הניסיון שנרכש לאורך השנים כעורכי דין פליליים מסייע לנו במהלך הליווי והייצוג בחקירות של המשטרה הצבאית החוקרת.

כלי נגישות