סוגי הפטור משירות צבאי

האם ניתן להשתחרר מהצבא לפני הגיוס או לאחריו? מהן האפשרויות לקבלת פטור משירות צבאי?

פעמים רבות משרדנו מקבל פניות של צעירים לפני גיוס, חיילים, אנשי מילואים או הוריהם, המספרים אודות מצוקות על רקע נפשי או רפואי אחר, ומעוניינים לדעת אם משרדנו יוכל לסייע מול רשויות הצבא בקבלת פטור מהצבא. במצבים כאלה חשוב לפנות למשרד עורכי דין צבאיים, המתמחה במשפט צבאי ויודע כיצד להתנהל בסיטואציות מעין אלה.

סוגי פטור משירות צבאי

פטור על רקע בריאותי / נפשי – זהו הפטור המוכר והידוע ביותר, ונקרא לעיתים קרובות "פרופיל 21". פטור מהצבא על נפשי ניתן למועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) או לחיילים סדירים, בשל מצב בריאותי או נפשי העלול להוות בעיה במהלך השירות. בניגוד לנהוג לחשוב, קבלת פטור מהצבא על נפשי או רפואי לא יכול לגרום לכם נזק באזרחות, משום שהחוק אוסר על הפליה בנושא זה.
Buy steroid online quebec, anabolic bodybuilding advice anastrozole anazole alpha pharma for sale best bodybuilding anabolic – kunena – prekyba vaskrūmių ir vasmedžių sodinukais.
פטור מטעמי דת או מצפון – בעקבות כל סערת חוק הגיוס, קבלת פטור מטעמי דת הפכה להיות קשה יותר ולכן מומלץ שבעתיים להתייעץ עם עו"ד צבאי טרם כניסה לכל תהליך שכזה. בכל הנוגע לפטור מטעמי מצפון או פציפיזם, יש לעבור ועדת מצפון ("הוועדה המייעצת לשר הביטחון בענייני פטור משירות") והיא זו שתחליט האם להעניק את הפטור.

פטור לנשים נשואות או בהיריון – נשים בישראל זכאיות לקבל פטור משירות צבאי בשל נישואין או היריון (לגברים שנישאו לא שמורה הזכות לפטור, אלא רק לקבלת סיוע ת"ש). הפטור אינו אוטומטי, וכל חיילת שנישאה או הרתה במהלך השירות הצבאי צריכה לגשת למפקדיה על מנת להוציא את הפטור לפועל.

מקרה שהיה

א', אמה של נערה אשר הייתה עצורה בכלא 6, פנתה אלינו בבקשה לעזרה. האם סיפרה כי בתה מאז ומעולם לא התאימה למסגרות וניסתה לדחות את גיוסה לצבא ככל הניתן. הגיוס לצה"ל עורר בה פחדים וחרדות, אשר גברו ככל שקרב מועד הגיוס. לבסוף, הגיע מועד הגיוס והבת המבוהלת ניגשה ללשכת הגיוס והסבירה את מצבה הנפשי ומצוקתה. לאחר שסירבה לעלות על מדים, ומאחר שלא יכלה לתמוך את דבריה במסמכים ולא הצליחה להסביר את עצמה כפי שצריך, נשפטה למחבוש בן עשרה ימים בכלא 6.

הביקור בכלא הבהיר במהרה כי מדובר בנערה מפוחדת ואבודה אשר מגלה מצוקות נפשיות של ממש, אולם מתקשה לבטא אותן ולהסביר את עצמה. מייד עם שחרורה מהכלא, הופנתה הנערה על ידי משרדנו לפסיכיאטר ותיק ומנוסה, אשר לאחר שבחן אותה, הכין חוות דעת על מצבה הנפשי. משרדנו פנה בדחיפות לרשויות הצבא בבקשה מנומקת לפטור את הנערה משירות צבאי בהקדם האפשרי, בצירוף חוות הדעת הפסיכיאטרית.

עוד באותו היום פגשה הנערה ברופא צבאי (אשר רק הוא מוסמך לתת פטור משירות, וגם זאת במקרים חריגים שכן לרוב יש צורך בוועדה). בסיום הפגישה קיבלה הנערה תעודת פטור משירות צבאי.

כך נראית תעודת פטור מהצבא. בניגוד למה שחושבים, לא ניתן להבין מתעודה זו אם הפטור הוא מטעמים נפשיים או רפואיים אחרים. גם "פרופיל 21", הממותג פעמים רבות כקשור בטעמים נפשיים, הינו בסך הכל מדד רפואי לחוסר כשירות לשירות, מחמת בעיה רפואית כלשהי. זו יכולה להיות בקלות מחלה כרונית כגון מחלת "קרוהן" בקיבה או כל מחלה אחרת שכלל לא קשורה למצב נפשי.

מסיבה זו, אם קיים מצב של מצוקה נפשית שלא מאפשר לשרת בצבא, לא צריך לחשוש מפני אבחון מתאים ובמידת הצורך, פטור מהצבא על רפואי

 

כלי נגישות