זכות השימוע בצבא

מערכת השיפוט הצבאית נפרדת ממערכת המשפט האזרחי, היא מבוססת על חוק השיפוט הצבאי שחל על כל החיילים בשירות חובה, על אנשי קבע, אזרחים עובדי צה"ל וחיילי מילואים. זאת, אף למשך תקופה מסוימת לאחר שסיימו את שירותם. כדאי לדעת כי המשפט הצבאי כולל שני תחומים עיקריים – משפט פלילי ודין משמעתי. לחיילים בהליכים המשפטיים השונים בצבא יש זכויות, ביניהן הזכות לייצוג בהליך פלילי, זכות להיוועץ עם סנגור במהלך חקירה, זכות לשתיקה בחקירת מצ"ח וזכות השימוע.

זכויות החייל מוגנות בחוק השיפוט הצבאי והחקיקה הפלילית בישראל

חיילים בחובה ובמילואים, אנשי קבע ואזרחים עובדי צה"ל, לרוב אינם מודעים לכלל הזכויות המגיעות להם על פי חוק במהלך הליכים משפטיים בצבא. לכל החיילים מגיעות זכויות על פי חוק השיפוט הצבאי והחקיקה הפלילית הרגילה שחלה במדינת ישראל, גם במהלך חקירות מצ"ח ובמעצר. לפיכך, חשוב שכל חייל יכיר את זכויותיו, יקבל ייצוג משפטי הולם, יתייעץ וידאג בהליך הפלילי לממש גם את זכות השימוע המגיעה לו על פי חוק.

מהי זכות השימוע?

שימוע לפני הגשת כתב אישום בעבירות מסוימות נהוג בהליכים פליליים בארץ מזה שנים ארוכות ומטרתו לאפשר למי שעשוי להיות מוגש כתב אישום נגדו, להעלות טענות בפני הפרקליטות ולנסות לשכנע אותה שלא להגיש כתב אישום, או להגישו על עבירות קלות יותר מהמתוכנן. עורך דינו של החשוד מייצג אותו במהלך השימוע ומציג את הטענות.

משנת 2008 הוחלט להנהיג חובת שימוע דומה גם בהליכים פליליים במערכת הצבאית זכות השימוע בצבא מאפשרת לחייל, באמצעות עורך דינו, להשמיע את טענותיו לפני שהפרקליטות הצבאית מחליטה להגיש כתב אישום נגדו.

לשלב השימוע יש חשיבות קריטית ומומלץ לא לוותר על זכות זו, לעתים ניתן בעקבות השימוע לפני הגשת כתב אישום להביא לביטול כתב האישום, לכן חשוב לפנות לשירותיו של עורך דין צבאי מנוסה המתמחה בדיני צבא ובחוק הפלילי.

יודגש כי הליך השימוע לפני הגשת כתב אישום חשוב במיוחד לחיילים נורמטיביים ללא עבר פלילי קודם. ההליך עשוי למנוע מהם וממשפחתם עוול וסבל מיותר. כדאי לדעת כי עבירות רבות אשר באזרחות כלל לא היו מביאות להגשת כתב אישום, עשויות לגרור אחריהן בצבא כתב אישום פלילי ומאסר. לכן חשוב להבין עד כמה חשובה זכות השימוע בצבא וכיצד לנצל אותה נכון ובחכמה.

כתב אישום בצבא

אם הוחלט על ידי הפרקליטות להגיש כתב אישום, הרי שלאחר הגשת כתב אישום נגד חייל מתקיים דיון הנקרא דיון הקראה, במהלכו מקריאים את כתב האישום בפני החייל הנאשם ומבקשים את תגובתו. החייל הנאשם יכול לבחור באחת משתי אפשרויות – הודאה או כפירה בכתב האישום. בהתאם לאפשרות שבחר יתנהל ההליך המשפטי נגדו.

אגב, גם לאחר שהוגש נגד החייל כתב אישום ניתן בעזרת עורך דין צבאי מנוסה להגיש בקשה לפצ"ר על מנת לבטל את כתב האישום. סעיף 308 לחוק השיפוט הצבאי מאפשר לפרקליט הצבאי הראשי או לסגנו לבטל את כתב האישום, כל עוד לא הוכרע הדין בבית הדין הצבאי. עם ביטול כתב האישום החייל ישוחרר מהמעצר באופן מיידי.

כלי נגישות